Read a book, δίνει φτερά

Από τον Οκτώβριο του 2012 ήμουν καλεσμένη μέσω του ΕΚΕΒΙ στο 33ο δημοτικό σχολείο Πατρών. Ύστερα, ήρθαν τα γεγονότα σαν τις μέλισσες του Γιάννη Ξανθούλη, όπου το υπουργείο Πολιτισμού έβαλε λουκέτο. Πρόσφατα αποφάσισε όλες οι αρμοδιότητες του ΕΚΕΒΙ να περάσουν στην ομπρέλα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού. Μπορεί το ΕΚΕΒΙ να μην καλύπτει πλέον τα έξοδα μετακίνησης συγγραφέων στα σχολεία, μπορεί να μην κάνει εξακτινωμένα σεμινάρια για τους δασκάλους, όπως μεγαλόπνοα είχε σχεδιάσει, η Φιλαναγνωσία, όμως στα σχολεία, δουλεύει.

Κι όχι μόνο επισκέφτηκα το 33ο δημ. σχ. Πατρών για να ζήσω την 1η Μάρτη δεκάδες παιδικά χαμόγελα «χελιδονίσματα», για να παρακολουθήσω τα δρώμενα που είχαν ετοιμάσει οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μαζί με 100 μαθητές ακούνητους στις καρέκλες τους στην αίθουσα εκδηλώσεων, μαζί με τους δασκάλους και τους καλεσμένους σχολικούς συμβούλους, αλλά και για να συναντήσω τους μικρούς αναγνώστες που διψούσαν να με ρωτήσουν χίλια δυο πράγματα για τη συγγραφή. Το ίδιο συνέβη και στα υπόλοιπα σχολεία που επισκέφτηκα μέσα στη χρονιά που πέρασε (2013).


Η Φιλαναγνωσία δουλεύει χάρις στους εμπνευσμένους δασκάλους της πράξης. Μιλώ για εκείνους, τους μόνιμους δασκάλους, που έχουν φάει την τάξη με το κουτάλι και ψάχνουν τρόπους να αποδράσουν με τους μαθητές τους αγκαλιά με ένα βιβλίο. Μιλώ και για τους αναπληρωτές των 680 Ε που δεν ξέρουν εάν τις επόμενες σχολικές χρονιές θα βρουν θέση σε ένα σχολείο ή νηπιαγωγείο να δουλέψουν και να «κάνουν πράγματα», όπως ονειρεύονται με τους μαθητές τους.


Μιλώ για τους δασκάλους εμψυχωτές. Εκείνους που γίνονται συνοδοιπόροι με τους μαθητές τους σε μονοπάτια που χαράζει η παιδική λογοτεχνία. Εκείνους που τους βοηθούν να διαλέξουν βιβλία, που αγωνιούν να φτιάξουν αναγνώστες από τα θρανία, που συζητούν στην τάξη τα βιβλία που διαβάζουν μαζί τους, που τους προτρέπουν να αναπαραστήσουν σκηνές του βιβλίου με ζωγραφιές και κατασκευές, που επιβραβεύουν τους μικρούς αναγνώστες με «Επαίνους Βιβλιοπαμφάγων». Εκείνους, που η πρόσκληση του συγγραφέα στο σχολείο αποτελεί το «πολιτιστικό» γεγονός και την αφορμή για τη συνάντηση των μαθητών- αναγνωστών με το δημιουργό.


Εκείνους που προχωρούν ένα βήμα ακόμα πιο μπροστά κάνοντας πιο σύνθετα πράγματα. Με αφορμή ένα βιβλίο, εμψυχώνουν τους μαθητές τους να γράψουν παραμυθοϊστορίες, ποιήματα, να τα ντύσουν με μουσική, να παίξουν τους ήρωες και να ξεπεράσουν σε φαντασία το δάσκαλο της φιλαναγνωσίας από τη γειτονική μας Ιταλία Τζιάνι Ροντάρι.


Μου αρέσουν οι λέξεις «εκδρομή» και «ταξίδι» που χρησιμοποιεί ο καθηγητής Γιάννης Παπαδάτος μα βρίσκω πιο μαγική τη λέξη «Βιβλιο-από-δραση». Εκφράζει καλύτερα τη συνάντηση του παιδιού με το λογοτεχνικό βιβλίο μέσα στη σχολική τάξη. Read a book, δίνει φτερά, θα έλεγα παραφράζοντας την πολυδιαφημισμένη ιδιότητα του ενεργειακού ποτού. Φτερά στη φαντασία και στην κριτική σκέψη. Φτερά στη σχολική τάξη που συναντά την κοινωνία, τον πολιτισμό, το παρόν και το μέλλον.


Νιώθω την ανάγκη να καταγράψω τις σκέψεις αυτές και να τους δώσω έναν χαρακτήρα αλμανάκ. Έμμεσα θέλω να ευχαριστήσω για τη δυνατότητα της «συνάντησης» τους εκπαιδευτικούς και Διευθυντές των σχολείων που επισκέφτηκα το 2013, και παραθέτω:

* Δημοτικό σχολείο Λάλα Ηλείας, ένα πανηγύρι για δασκάλους και παιδιά με πολύχρωμες ιδέες, έκθεση έργων τέχνης εμπνευσμένη από τα βιβλία μου. Ηθικός αυτουργός ο Δ/ντής Θανάσης Κατσίμπελης και εκτελεστές ευφάνταστων δραστηριοτήτων οι δάσκαλοι του ορεινού σχολειού. Αρωγός ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων.

* Δημ. σχ. Άνω Αλισσού, γιορτινό διαδραστικό παιχνίδι με τους μαθητές των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων, καλεσμένη από τη Δ/ντρια Πηνελόπη Φραντζή.

* δημ. σχ. Στιμάγκας στην ορεινή Κορινθία (Δ/ντρια η Λίζα Φούζα), μια εμπειρία αξέχαστη, καθώς όλες οι δασκάλες παρουσίασαν κυριολεκτικά μια «φιλαναγνωστική υπερπαραγωγή» με δρώμενα και θεατρικά και μοναδικές εικαστικές δημιουργίες. Δεν θα ξεχάσω τη χαρά των παιδιών από τη συνάντησή μας, καθώς πρώτη φορά γνώριζαν από κοντά συγγραφέα.

* 2ο δημ. σχ. Κορίνθου (Δ/ντής Αλέξανδρος Αντωνίου) με θεατρικά αποσπάσματα των βιβλίων μου και παρουσίαση από τις δασκάλες της δουλειάς τους με επιστημονική βαρύτητα σε επιμορφωτική ημερίδα εκπαιδευτικών

* 2ο νηπιαγωγείο Οβρυάς και 47ο δημ. σχ. Πατρών με θεατρική παράσταση της Γερακίνας και δραστηριότητες φιλαναγνωσίας, ενταγμένα σε πολιτιστικά προγράμματα με υπεύθυνη την κα Ανδρεάννα Κουφού, υπεύθυνη του τμ. Πολιτιστικών του ν. Αχαΐας.

* δημ. σχ. Βραχνείκων, με θεατρικό δρώμενο, με υπαίθρια έκθεση έργων, μια γιορτή του βιβλίου για όλους τους μαθητές στο προαύλιο του σχολείου (Δ/ντής Νίκος Κόρδας).

* δημ. σχ. Βραχατίου, με θεατρική παράσταση, μελοποιημένα ποιήματα και δραστηριότητες φιλαναγνωσίας, υπό το άγρυπνο μάτι του Δ/ντή Μπάμπη Ανδρικόπουλου

* 2ο δημ. σχ. Κιάτου, με παράσταση κουκλοθεάτρου από δασκάλους και μαθητές με αφορμή το Μελάνι της Σουπιάς κι εμψυχωτή τον σχ. σύμβουλο κο Παναγιώτη Σαλωνίτη

* δημ. Σχ. Δεμενίκων, μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης από τους μαθητές της Στ΄ μέσω τηλεδιάσκεψης που συντόνισε ο δάσκαλος Βασίλης Λάγιος

* Σύλλογος Γονέων δημ. σχ. Αιγείρας με θεατρικό δρώμενο από το νέο μου βιβλίο «@γαπουλίνια Χριστούγεννα» και έκθεση βιβλίου.

* 56ο δημ. σχ. Πατρών, χριστουγεννιάτικη θεατρική παράσταση και κατασκευές (Δ/ντής Τάσος Σταυρογιαννόπουλος)

* 26ο δημ. σχ. Πατρών, θεατρική παράσταση από τους μαθητές της Β΄ τάξης στη χριστουγεννιάτικη γιορτή τους, ζωντανή μουσική και μελοποίηση ποιημάτων (Δ/ντρια, η ακούραστη και δημιουργική Πατρούλα Αντωνοπούλου)

* 4ο νηπιαγωγείο Αιγίου, χριστουγεννιάτικη θεατρική παράσταση «Το Ατύχημα του Άι-Βασίλη» (Προϊσταμένη η πάντα δημιουργική Αθηνά Σκανδάμη),

* Στο 2/θ Πρότυπο Πειραματικό Δημ. Σχ. του Πανεπιστημίου Πατρών οι μαθητές ξαναδιάβασαν το βιβλίο @γαπουλίνια Χριστούγεννα. Έκαναν πολλές "χειρουργικές" επεμβάσεις στο κείμενο με τα μολύβια και τα πινέλα τους και τις παρουσίασαν στη γιορτή τους με την καθοδήγηση της Φωτεινής Μάνη και του Δ/ντή Τάσου Δρογγίτη.

* 2ο δημ. σχ. Ακράτας, θεατρική έμμετρη μεταφορά του βιβλίου «Χριστούγεννα στη Γελανδία» από τη δασκάλα Μαρία Αγγελακοπούλου με τους μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης.


Να ευχαριστήσω, τέλος και τους σχολικούς συμβούλους του ν. Αχαΐας (Βασιλική Φελούκα, Κωνσταντίνο Γιαννόπουλο, Θεοφάνη Βαλμά, Παναγιώτη Καραγιάννη και Ηρακλή Αγγελόπουλο) του ν. Ηλείας κα Κατερίνα Νικολακοπούλου, του ν. Κορινθίας (Εύη Κρεμπς, Βάιο Γκρίτζο και Παναγιώτη Σαλωνίτη), καθώς και την Ανδρεάννα Κουφού, υπ. Πολιτιστικών Αχαΐας, για τη δυνατότητα να είμαι επιμορφώτρια στα βιωματικά επιμορφωτικά σεμινάρια- ημερίδες που περιλάμβαναν πρακτικές Φιλαναγνωσίας για τους εκπαιδευτικούς της Α/θμιας εκπ/σης σε διάφορες πόλεις (Πάτρα, Αίγιο, Διακοφτό, Πύργος, Κόρινθος, Κιάτο, Καλάβρυτα). Λειτούργησαν σαν πολλαπλασιαστές φιλαναγνωστικών δράσεων στα δημόσια σχολεία.


Εμπνευσμένοι δάσκαλοι υπάρχουν στα σχολειά μας και δεν είναι διόλου σαν τις βελόνες στα άχυρα. Είναι εκείνοι, οι υποψιασμένοι, που έχουν καταλάβει ότι ένα παιδικό βιβλίο δίνει φτερά στην τάξη για μαγικές αποδράσεις. Είναι εκείνοι που θέλουν τους μαθητές τους «κατοίκους» ενός σχολείου του ενδιαφέροντος. Ενός σχολείου, που στους κόλπους του μπαίνουν καθημερινά οι ανεκτίμητες ψηφίδες που θα δημιουργήσουν το ψηφιδωτό της κουλτούρας της ανάγνωσης σε μια χώρα που δεν φημίζεται για την σχέση της με το βιβλίο σε σχέση με τις ευρωπαϊκές χώρες.


Κι αναρωτιέμαι, οι δάσκαλοι αυτοί που έχουν όραμα, που τους «νοιάζει» για την παιδεία αυτού του έρμου τόπου, τι θέλουν; Να λέγαμε ότι θέλουν γεμάτες βιβλιοθήκες με βιβλία; Ένα ευέλικτο αναλυτικό πρόγραμμα ώστε να υλοποιούν τις δράσεις φιλαναγνωσίας όπως τις έχουν σχεδιάσει; Υποστήριξη από τον Διευθυντή και τον σχολικό σύμβουλο σε ό,τι προγραμματίζουν; Είναι τόσο απλά και συνάμα τόσο δύσκολα να γίνουν αυτά στην Ελλάδα. Σε αυτή την άνυδρη εποχή τα αυτονόητα έχουν γίνει πάλι ζητούμενα.


Για ένα, όμως μπορεί να είμαστε σίγουροι, η Φιλαναγνωσία θα είναι εδώ, στο δημόσιο σχολειό. Και τα επόμενα χρόνια οι δάσκαλοι σαν τους καλούς καλλιεργητές της γης θα ρίχνουν σπόρους για να καρπίζει ό,τι πιο όμορφο στην τάξη.


Μάρτιος 2014

Блог http://webekm.com/ и още нещо.

Full premium theme for CMS

Bookmaker bet365 The best odds.