Το βιβλίο με τις πεταλούδες

Blog Image

«Μεθαύριο, θ' ανοίξει τρυφερά η παλάμη να χαϊδέψει, θ' ανοίξουν τα παραθυρόφυλλα στον ήλιο, θ' ανοίξουν τα πνεμόνια στον αγέρα κι όλες οι μάνες θα ρίξουν απ' τη ράχη τους το μαύρο τους μποξά και θ' ανοίξουν τα βιβλία με τις πεταλούδες - κάτι καινούργιες πεταλούδες...» «Στον ήλιο της Αθήνας» Διήγημα του Γ. Ρίτσου

Ο δάσκαλος και ποιητής Νίκος Τομαράς, ειδικευμένος σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (μ.δ.) και Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Δυσλεξίας κυκλοφόρησε το νέο του βιβλίο με τίτλο: Μαθησιακές Δυσκολίες, Ισότιμες Ευκαιρίες στην Εκπαίδευση από τις εκδ. Πατάκη (2008). Από ενδιαφέρον και με ιδιαίτερη χαρά προμηθεύτηκα το βιβλίο και όχι από υποχρέωση στο γνωστό από τα παλιά συγγραφέα. Όχι για να βρει τη θέση του στο ράφι της σχολικής βιβλιοθήκης, όπως τόσα άλλα «πρακτικά εγχειρίδια», αλλά για να αποτελέσει ένα ουσιαστικό βοήθημα στα χέρια των δασκάλων. Δεν είναι ένα ακόμα βιβλίο για τη δυσλεξία και τα μαθησιακά προβλήματα που αντιμετωπίζουν αρκετά από τα παιδιά κατά τη σχολική τους ζωή. Ούτε ένα συνταγολόγιο πρακτικών οδηγιών αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων για δασκάλους και γονείς.

Πρόκειται για ένα βιβλίο που περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες μαθησιακών δυσκολιών, από τη δυσλεξία έως τις δυσαριθμησίες, τις γλωσσικές διαταραχές έως το σύνδρομο της ελλειμματικής προσοχής γραμμένο με απλή κατανοητή γλώσσα. Ένα βιβλίο που δεν «τρομάζει» το δάσκαλο με τη συνήθη στριφνή επιστημονική γλώσσα ίσως γιατί ο συγγραφέας είναι ένας δάσκαλος της «πράξης» και όχι των ακαδημαϊκών εδράνων και ξέρει από πρώτο χέρι τι συμβαίνει στην τάξη. Αυτό τουλάχιστον με ρωτούν οι δάσκαλοι όταν τους το προτείνω. Κι όχι, γιατί οι δάσκαλοι δεν θέλουν να διαβάσουν άλλα επιστημονικά βιβλία, αλλά γιατί θέλουν κάτι χειροπιαστό, ένα βιβλίο που να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν στην τάξη και να εφαρμόσουν όσα προτείνει στους μαθητές με μ.δ., ακολουθώντας τις νέες προσεγγίσεις και τις πιο σύγχρονες τεχνικές παρέμβασης και όχι διαβάζοντας θεωρίες που προσκρούουν στην πραγματικότητα της τάξης.

Ο ίδιος ο συγγραφέας αποκαλεί το βιβλίο πρακτικό εγχειρίδιο και αναφέρει ότι την ιδέα του την έδωσαν οι συνάδελφοι δάσκαλοι και οι γονείς με παιδιά που έχουν μ.δ. Είναι, αλήθεια, πασιφανές σε όλο το βιβλίο πώς ο συγγραφέας, σαν τις μάνες του Ρίτσου θέλει να μοιραστεί το βιβλίο «με τις πεταλούδες» τόσο με τους λειτουργούς της εκπαίδευσης όσο και με τους «ψαγμένους» γονείς. Χρόνια δασκάλα κι εγώ, βρήκα το βιβλίο πολύ έξυπνα δομημένο. Μια καλαίσθητη επιμελημένη έκδοση, πολύ προσιτή για κάθε ενδιαφερόμενο δάσκαλο ή γονιό. Το «στήσιμο» του βιβλίου βοηθά τον αναγνώστη να διαβάσει με ενδιαφέρον και να απολαύσει το κείμενο, να ανατρέξει εύκολα και γρήγορα στον τίτλο, στους υπότιτλους με τα πηχυαία γράμματα (που αποτυπώνονται καλύτερα στη μνήμη σαν πλαγιότιτλοι παράλληλα στο κείμενο), στα δείγματα γραφής μαθητών με τα δυσανάγνωστα γράμματα και τις μουντζαλιές.

Το κείμενο δεν παρατίθεται ως «κατεβατό» (μου επιτρέπεται να χρησιμοποιήσω τον όρο), που λέγαμε στα μαθητικά μας χρόνια, αναφερόμενοι στα πυκνά ανιαρά κείμενα που έπρεπε να μάθουμε «νεράκι». Το διάβασα ή καλύτερα το ρούφηξα σε ένα απόγευμα. Κι αυτό, γιατί δεν παραθέτει απλά όλες τις κατηγορίες μ.δ., λύνοντάς μου πολλές απορίες, αλλά προτείνει και τρόπους αντιμετώπισής τους από το δάσκαλο της πράξης, καθώς και πρακτικές συμβουλές για τους γονείς. Και εδώ, πιστεύω είναι το χρυσό σημείο του πονήματος του συγγραφέα. Διαβάζοντας κάποιος το βιβλίο, σίγουρα θα βρει απαντήσεις σε όλα εκείνα που τον απασχολούν σχετικά με το γιατί δεν μαθαίνουν με τον ίδιο τρόπο, τον ίδιο ρυθμό και στον ίδιο χρόνο όλα τα παιδιά, πού δυσκολεύονται και πώς εμείς οι παιδαγωγοί θα τα βοηθήσουμε.

Εκτός από τους πίνακες με στοιχεία, τις έρευνες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με τους δυσβάστακτους για το γονιό και ενίοτε για το δάσκαλο αριθμούς, που αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένες περιπτώσεις μ.δ., ο συγγραφέας φρόντισε να εντάξει στο παράρτημα του βιβλίου του 25 πολύ σημαντικές σελίδες, οι οποίες περιλαμβάνουν ειδικό λεξιλόγιο των επιστημονικών όρων που χρησιμοποίησε, έναν πολύ κατατοπιστικό πίνακα με τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης (ΚΕΔΔΥ) όπου καταγράφονται τηλέφωνα, ηλεκτρονικές διευθύνσεις, καθώς και σχετικές με τις μ.δ. ιστοσελίδες στην Ελλάδα και το εξωτερικό και, τέλος, μια πολύ καλά καταρτισμένη ελληνόγλωσση βιβλιογραφία για περαιτέρω ανάγνωση.

Πολύ ευρηματική βρήκα τη λειτουργική ενσωμάτωση στις σελίδες σκαναρισμένων αυθεντικών γραπτών μαθητών με μ.δ. Πολλοί από εμάς τους δασκάλους δεν συνειδητοποιούμε τις μαθησιακές αδυναμίες των μαθητών μας. Είναι μια καλή ευκαιρία, «διαβάζοντας» σε μια β΄ πιο προσεκτική ανάγνωση τα γραπτά αυτά, να διαπιστώσουμε ότι ο δικός μας μαθητής, ο Γ. ή η Κ., δεν είναι τεμπέλης ή φυγόπονη, όπως αβασάνιστα ενημερώνουμε τους γονείς, αλλά παρουσιάζει τη συγκεκριμένη μ.δ. και είναι καλύτερα για το παιδί αντί να του κολλάμε επίθετα που θα το στιγματίζουν σε όλη του τη ζωή, να σκύψουμε με ευαισθησία και γνώση πάνω στο πρόβλημά του. Αυτή, κατά τη γνώμη μου, είναι και η αίσθηση που αποκομίζει ο αναγνώστης από το βιβλίο. Η έγνοια του συγγραφέα σαν τη φωτεινή δέσμη του φακού εστιάζει στην αποποινικοποίηση του λάθους και την απενοχοποίηση των μαθητών.

Παράλληλα προτείνει στο δάσκαλο ή το γονιό τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να βρει εκείνα τα μονοπάτια που θα διαβεί με τους μαθητές ή τα παιδιά του. Από καρδιάς εύχομαι το βιβλίο να είναι καλοτάξιδο και δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι πρέπει να βρει τη θέση του όχι στα ράφια των σχολικών βιβλιοθηκών αλλά στο ραφάκι της καρδιάς κάθε δασκάλου.

Η ιστοσελίδα του Νίκου Τομαρά: http://www.tomaras.gr/

Блог http://webekm.com/ и още нещо.

Full premium theme for CMS

Bookmaker bet365 The best odds.