Διαπολιτισμικότητα. Καλιπατειρα 6.6.07

Κυρίες και κύριοι,
αγαπητοί συνάδελφοι, κύριοι διευθυντές, καλά μας παιδιά, σας καλωσορίζουμε στη σημερινή εκδήλωση που είναι αφιερωμένη στη διαπολιτισμικότητα.
Στις μέρες μας ερχόμαστε σε επαφή με τον όρο αυτόν όλο και πιο συχνά. Τι εννοούμε όμως με τον όρο διαπολιτισμικότητα; Με τον όρο διαπολιτισμικότητα εκφράζουμε το συγκερασμό δύο διαφορετικών πολιτισμών στο ίδιο σύνολο ατόμων.


Στους κόλπους του σχολείου που μας ενδιαφέρει άμεσα, συναντιούνται μέρος ή το σύνολο των δομικών στοιχείων που συγκροτούν δύο, πολλές φορές εκ διαμέτρου αντίθετους πολιτισμούς στην ίδια ατομική ή συλλογική συνείδηση. Διεθνώς, η αρχή της διαπολιτισμικότητας κυριαρχεί ως παιδαγωγική κατεύθυνση για την εκπαίδευση μαθητικών ομάδων, που ανήκουν σε διαφορετική από την κυρίαρχη εθνοτική, γλωσσική, θρησκευτική ομάδα.

Ελπίζουμε η σημερινή εκδήλωση του προγράμματος «Καλλιπάτειρα» που είναι αφιερωμένη στην ανοχή, στη διαφορετικότητα, στον πολυπολιτισμό, στην αντιμετώπιση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού, να βρει θετική ανταπόκριση στους μικρούς συντελεστές και στους μεγάλους που αποτελούν το ακροατήριο.

Ας μην ξεχνάμε ότι το όνομα ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΑ είναι συνδεδεμένο με τη Ροδίτισσα μάνα Ολυμπιονικών που εισέβαλε το 396 π.Χ. στον απαγορευμένο για τις γυναίκες αγωνιστικό χώρο για να πανηγυρίσει για τη νίκη του γιου της. Παρέβηκε το νόμο που δεν επέτρεπε στις γυναίκες να παρακολουθούν τους Ολυμπιακούς αγώνες. Κι όμως οι Ελλανοδίκες τη συγχώρησαν για το παράπτωμά της και της χάρισαν τη ζωή.  Η Καλλιπάτειρα, συνώνυμο του θάρρους και της αγωνιστικότητας, μας στέλνει σήμερα ένα μήνυμα. Αυτό της συναδέλφωσης και της ειρηνικής συμβίωσης σε έναν συνεχώς μεταλλασσόμενο κόσμο με μέσο την αγωνιστικότητα και το πάθος για διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας. 

Η ανάγκη διαπολιτισμικής αντιμετώπισης της μάθησης στο σύγχρονο σχολείο, όπου συνυπάρχουν αλλόγλωσσοι και αλλοδαποί μαθητές, αποτελεί σήμερα όσο ποτέ άλλοτε πρόκληση τόσο για εμάς τους δασκάλους της πράξης όσο και για το θεσμό του σχολείου γενικότερα, τη στιγμή η που η μικρή μας η Ελλάδα από χώρα αποστολής μεταναστών έγινε τις τελευταίες δεκαετίες χώρα υποδοχής. Οι εκπαιδευτικές αναγκαιότητες άλλαξαν και σήμερα όλο και πιο πολύ στρεφόμαστε σε εκπαιδευτικά προγράμματα ώστε να μεταβεί η όλη διαδικασία σε προσωπική ανακάλυψη της γνώσης και νοηματοδότησή της από το μαθητή. Ο εκπαιδευτικός καλείται να εντάξει στο διδακτικό του έργο καινοτόμα σχέδια εργασίας, τα γνωστά σε όλους μας project, που εκπονούνται σε κλίμα Γραμματισμού και με ομαδοκεντρική οργάνωση της τάξης χωρίς αποκλεισμούς. Η εφαρμογή τους έχει απώτερο κοινωνικό στόχο τη σύσφιξη των σχέσεων ανάμεσα στους εμπλεκόμενους της σχολικής κοινότητας: μαθητές, συμμαθητές, δασκάλους, γονείς και στη συνειδητοποίηση ότι στο σχολείο όπως και στην κοινωνία η διαφορετικότητα δεν αποτελεί εμπόδιο αλλά εμπλουτισμό της διδακτικής πράξης.

Τα νέα βιβλία εξάλλου που εισήχθησαν στα δημοτικά σχολεία της χώρας περνούν τέτοιου είδους μηνύματα όχι μόνο στο μάθημα της γλώσσας αλλά και των Θρησκευτικών, της Ιστορίας και άλλων μαθημάτων. Οι νέες Τεχνολογίες εντάσσονται κι αυτές στη νέα διδακτική αλλά και στην ενσωμάτωση και κοινωνική ένταξη των διαφορετικών ατόμων.       

Μέσα από προγράμματα φιλαναγνωσίας, πολιτιστικές εκδηλώσεις στους χώρους του σχολείου ή της τοπικής κοινότητας, περιβαλλοντικά προγράμματα, αδελφοποιήσεις και συμπράξεις σχολείων της Ελλάδας με σχολεία του εξωτερικού, προγράμματα ανταλλαγής και κινητικότητας, οι μικροί μαθητές συνειδητοποιούν ότι όλοι οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί αλλά ταυτόχρονα τόσο ίδιοι. Όλοι οι άνθρωποι παλεύουν για παγκόσμιες πανανθρώπινες αξίες σαν αυτές της ειρήνης, της προόδου, της ισότητας. Παράλληλα οι μαθητές ευαισθητοποιούνται για τα παγκόσμια προβλήματα όπως είναι ο πυρηνικός όλεθρος, η οικολογική καταστροφή, η αλόγιστη χρήση των πηγών ενέργειας.  Το σχολείο με τις δράσεις του θα μετατρέψει το μαθητή από εθνικό πολίτη σε παγκόσμιο πολίτη.

Εάν δώσουμε τη δυνατότητα στα παιδιά μας να εκφραστούν, θα μας στείλουν αβίαστα το μήνυμα της ειρηνικής συμβίωσης, στην τάξη, στην αυλή του σχολείου, στη γειτονιά αλλά και το μήνυμα της ισότητας, της αποδοχής του διαφορετικού «άλλου» είτε αυτός είναι αλλόγλωσσος, είτε είναι παιδί με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, είτε είναι ένας παχύσαρκος μαθητής ή ένας μαθητής με ιδιαιτερότητες. Ο ρατσισμός, βλέπετε, είναι γύρω μας σε κάθε έκφανση της ζωής μας και μας δοκιμάζει.  Δοκιμάζει καθημερινά την ανθρωπιά μας και το βαθμό πολιτισμού μας.

Τέτοιου είδους δράσεις έχει εκπονήσει το 1ο δημ. Σχ. Ακράτας με τους 4 Διαδικτυακούς Λογοτεχνικούς διαγωνισμούς του, με την έκδοση τριών αναμνηστικών εντύπων δίνοντας τη  δυνατότητα στους μαθητές διαφορετικών σχολικών μονάδων να συμμετάσχουν και να δουν το έργο τους δημοσιευμένο. Αλλά και με καινοτόμες δράσεις όπως αυτή που έγινε πριν δύο χρόνια με τίτλο «Στιγμιότυπα από το έθιμο του γάμου στην Ελλάδα και την Αλβανία» υπό την επιστημονική καθοδήγηση της καθηγήτριας κας Ιουλίας Σπινθουράκη από το Πανεπιστήμιο Πατρών.

Το 3ο δημ. σχ. Ακράτας, ας μην ξεχνούμε έχει διοργανώσει στο παρελθόν Διαγωνισμό Ποίησης και Λογοτεχνίας, πρόγραμμα Comenious και το πρόγραμμα «Οικονομία και Μετανάστες» στην Ευέλικτη ζώνη. Το δημ. Σχ. Αιγείρας έχει στο ενεργητικό του τη σημερινή διοργάνωση της εκδήλωσης και τη γιορτή της λήξης του σχ. έτους με τίτλο: «Ταξίδι στον κόσμο» που είναι αφιερωμένες στη διαπολιτισμικότητα. Χρόνια παρακολουθώ με σεβασμό τα τέσσερα σχολεία της περιοχής μας, συμπεριλαμβανομένου και του δημ. Σχ. των Αιγών, να συμμετέχουν από κοινού κάθε άνοιξη σε αθλητικές εκδηλώσεις με διεξαγωγή αγώνων δρόμου, στίβου, ποδοσφαίρου και άλλων ομαδικών αθλημάτων στους χώρους άθλησης των Δήμων Ακράτας και Αιγείρας.   

Το πρόγραμμα «Χρυσοπράσινο Φύλλο» εκπονήθηκε με επιτυχία για τέσσερις χρονιές από το 2ο δημ. Σχ. Ακράτας και τη διετία που πέρασε από το 1ο δημ. Σχ. Ακράτας σε συνεργασία με το ΚΠΕ Ακράτας. Κύπριοι μαθητές και Έλληνες μαθαίνουν από κοινού για το περιβάλλον, την ιστορία και τον πολιτισμό, ανταλλάσσουν, αλληλογνωρίζονται.

Πρόσφατα το Ι.Π.Ο.Δ.Ε. (Ινστιτούτο Παιδείας Ομογενών Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Πατρών) έδωσε το έναυσμα στους μαθητές σχ. της Αχαϊας να εκφραστούν γράφοντας για το ρατσισμό. Το βιβλίο που προέκυψε από αυτή τη δράση περιέχει εργασίες αντιρατσιστικού περιεχομένου και φέρει τον τίτλο «Ταξιδεύοντας στην Παραμυθοχώρα». Πήραν μέρος 27 δημοτικά σχολεία του νομού, με συμμετοχή ειδικών και σχολείων κωφών, με άλλα λόγια, 550 μικροί Αχαιοί συγγραφείς διαδήλωσαν με την πένα τους για το ρατσισμό και την ξενοφοβία.

Κάθε τέτοια προσπάθεια που συμβαίνει όλο και πιο συχνά σε κάθε γωνιά της Ελλάδας γίνεται εργαλείο στα χέρια δασκάλων και γεφύρι οικοδόμησης ενός κόσμου που στηρίζεται στην αλληλοκατανόηση και στη συνειδητοποίηση ότι η πολιτισμική ετερότητα, το «διαφορετικό» δε χωρίζει, αλλά ενώνει και κάνει τον κόσμο που ζούμε ομορφότερο.

Ίσως με αυτές τις δράσεις να κατορθώσει τελικά το σχολείο της γνώσης να κάνει ευτυχισμένους τους ¨κατοίκους¨ του και να λειτουργήσει με τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού σχολείου του 21ου αιώνα.
Χαιρετίζουμε, λοιπόν, τη σημερινή διοργάνωση που στο όνομα του προγράμματος ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΑ  κατορθώνει να μας δείξει δρόμους ειρηνικής συμβίωσης σε έναν πολύχρωμο, πολυπολιτισμικό κόσμο που καλούμαστε να ζήσουμε στο κοντινό μας σήμερα και όχι στο μακρινό μας αύριο. Τέτοιου είδους εκδηλώσεις εμπλουτίζουν την κουλτούρα μας, αναδεικνύουν τις δεξιότητες των μικρών μας μαθητών μα πάνω απ’ όλα μάς μαθαίνουν πώς να μαθαίνουμε καλύτερα, να ενεργούμε και να υπάρχουμε. Το σχολείο της γνώσης γίνεται έτσι σχολείο της ζωής. 
Ας χαρούμε και ας χειροκροτήσουμε τη δημιουργία των μαθητών των σχολείων της περιοχής μας. 
Αναστασία Ευσταθίου
Ακράτα, 2007

Блог http://webekm.com/ и още нещо.

Full premium theme for CMS

Bookmaker bet365 The best odds.